Közel félmillió forintnyi érték a csomagokban? Mérlegen a poggyász(lopás)

Nem tudom téged mennyire izgat ez a téma, de én rengeteget repülők (most is épp repülőn írom e sorokat) és ilyenkor mindíg átfut az agyamon, hogy miért nem viszi el (értsd lopja el) senki a feladott csomagjaimat a poggyász-szalagnál. Ott keringenek a szalagon, sokszor hosszú percekig többnyire egyedül, néha húsz-harminc percig is míg az utasok, a poggyász tulajdonosai odaérnek. Könnyű préda, gondolhatnánk.

Talán otthon ez a probléma fel sem merül. Ha viccelni szeretnék, akkor azt mondanám azért, mert otthon ellopják vagy kifosztják azokat még mielőtt a szalagra érnének. Ki ne emlékezne a nagy botrányt kavaró régi ferihegyi belső poggyászlopás ügyre. Komolyra fordítva a szót Magyarországon és Európában a repülőtereken a poggyászokat egy, a várakozóktól – azaz a külvilágtól – jól elkülönített és megközelíthetetlen helyen várják tulajdonosaik az utasok. Logikus tehát, hogy ez nem egy óriási probléma Európában. Nemúgy az USÁban.

Itt a poggyász-szalaghoz bárki hozzáférhet. A poggyászok, legalábbis a helyi (domestic) járatokon ugyanoda érkeznek, ahol az utasok hozzátartozói várakoznak. Azaz nincs semmiféle elkülönítés. Gyakorlatilag tehát bárki leparkolhat a szemközti repülőtéri parkolóházban, átsétálhat az érkező járatok szintjére, levehet egy csomagot a szalagról és máris távozhat vissza a kocsijához. Több esetben az ajtó és a poggyászok közötti távolság nem több mint 4-5 méter. (lásd alábbi képet, amin bár nem olyan jól kivehető, de talán látszik, hogy a szalag végétől pár méterre, az ajtón túl már a parkoló utcája van)

photo(7).JPG

Parkolással együtt, akár 2 perc alatt megvan a zsákmány. Talán a legkönnyebb és legrizikómentesebb lopások egyike ez. Ugyanis ha a tulaj ne adj Isten épp akkor érkezne és megveregetné a tolvaj vállát, hogy az övé a csomag amivel próbál kisétálni, akkor csak játszani kell a hülyét, miszerint csak összekeverte a csomagot az övével. Elvégre megesik az ilyen. Valljuk be őszintén, olyan egyformák a bőröndök, hogy nem is csodálkoznánk, ha valaki levenné a miénket a szalagról. Én is vettem már le másét véletlenül. Még sosem jött oda hozzám senki lopással vádolva. De ha ez valóban ilyen egyszerű, akkor miért nem hallunk ilyen lopásokról Amerikában?

Az biztos, hogy mindenkit jól megtanítottak arra, hogy semmilyen értéket ne tegyen a becsekkelt bőröndökbe, így valószínűleg a rizikó-jutalom arány nem olyan kedvező. De hogy gondolkodik a bűnelkövető erről, ha egyáltalán tesz ilyet. Vajon összeveti-e a különféle lehetőségeket és mérlegel? Tegyük fel egy pillanatra, hogy van annyi esze és mérlegel. Tudom, elég merész feltételezés, de játszunk el a gondolattal. Milyen nyereménnyel kecsegtet (és veszéllyel jár) mondjuk egy kis bolti (convenience store) vagy egy benzinkúti rablás összevetve egy leemelt poggyász tartalmának értékével és a vele járó lebukás esélyével?

Hát akkor nézzük a tényeket, bár pontos adatok és igazi összehasonlítás a fenti tettekről nem létezik. Az USÁ-ban, ha a statisztikáknak hinni lehet, akkor 27 millió bolti tolvaj van, azaz szinte minden tizedik amerikai, összesen 35 millió dollárnyi értéket rabol el naponta a kisboltokból. Igen, naponta. Döbbenetes szám. Az így eltulajdonított értékek átlagos értéke lopásonként viszont csak kettő és kétszáz dollár között mozog, vagyis nagyon alacsony az itteni átlagkeresethez képest A statisztikák szerint viszont csak majd minden ötvenedik ilyen tolvajt fognak el, és ha elfogják is csak minden másodikat tartóztatja le a rendőrség. A másik gyakori bűncselekmény, a benzinkúti rablás vagy elhajtás fizetség nélkül (drive-offs) ami már egy kicsit árnyaltabb képet mutat. Vannak töltőállomások, ahol kétszer háromszor is történik ilyen eset egy héten, de az átlagos kár csak ötven dollár körüli, a maximum érték 100 dollár. A tulajdonosok, csak nagyon ritkán jelentik az eseteket a rendőrségnek. Tehát ezek a népszerű (értsd pitiáner) lopások kis nyereményt ígérnek, viszont a (relatív) rizikó is kisebb. De hogy viszonyul ez az arány a repülőtéri poggyász lopásokhoz?

Nézzük először a biztosítók szemszögéből, mert érdekes az adat. A légitársaságok, bizonyos nagy értékű tárgyakat nem számítva és így azokat nem is biztosítva, még így is elég sokat fizetnek az eltűnt, vagy ellopott becsekkelt poggyászért. A maximum kompenzálható érték 3,300 dollár per poggyász, ami nem kevés valljuk be. Most már csak az a kérdés, hogy ez az érték vajon köszönő viszonyban van-e a poggyászok valós tartalmának értékével. És vajon igaz-e az a közhiedelem, hogy nem érdemes lopni őket, mert a feladott poggyászokban úgysincs semmi érték. Tele van ruhával, ami nem elég vonzó jutalom egyik tolvajnak sem. Gondolják sokan. Talán tévesen.

Erre nézve nem találtam amerikai adatot, de itt van egy érdekes angol adat egy tavalyi felmérésből, ami szerintem nem áll messze az amerikai valóságtól. Sőt megkockáztatom, az amerikai űbereli ezt. Bár igaz, hogy az angolok a nyári átlag utazó szokásait mérték le, valószínű, hogy Amerikában a floridai vagy a kaliforniai belső uticélok esetében a helyzet ugyanez. És nemcsak nyáron, hanem az év szinte minden napján. Eszerint az angol riport szerint egy feladott poggyász értéke elérheti a 2,500 angol fontot is (≈900 ezer forint). Az átlagos csomag tartalmának értéke “csak” 1,500 font volt a felmérés szerint. (lásd alábbi táblázatot az átlagos poggyász tételes tartalmárol és azok átlagos értékéről)

Item

Average value*

Clothing and accessories (including swimwear and hats)

£230

Shoes

£75

Sunglasses

£47

Sports equipment (including tennis racket, golf clubs, goggles / snorkels)

£18

Mobile phone / blackberry

£134

Laptop / tablet (e.g. iPad) / Kindle

£132

Camera / video camera

£147

iPod / MP3 player

£45

Toiletries (shampoo / toothbrush / make up)

£32

Sun care (sun cream / after sun)

£17

Hair straighteners / hairdryer / other grooming accessories (e.g. mirror)

£19

Medication / painkillers

£13

Suitcase

£43

Other bags (e.g. rucksacks / handbags)

£39

Cash / travellers cheques

£371

Purse / wallet

£32

Books (fiction / guidebook / phrasebook)

£14

Other items

£32

Total value of items taken

£1,440

A riport szerint minden hatodik angol még készpénzt is tesz a feladott csomagba sőt még a gyerek bőröndökben is 550 fontnak megfelelő érték lapul. Ha hinni lehet ennek a jelentésnek, akkor az elmúlt öt évben drámaian növekedett a feladott poggyászok tartalmának értéke. Mivel magam is szkeptikus vagyok a riporttal kapcsolatban, és sosem lehet tudni, hogy vajon Frei Tamás keze benne volt-e ebben a dologban is, tételezzük fel, hogy csak a harmada igaz, amit állít. A körülbelül ötszáz fontnyi érték még így is jóval több mint a pitiáner bolti és benzinkúti lopások átlagos értéke. És bár nem mentes rizikótól, ha jó színészi képességekkel bír a tolvaj, akkor a lebukás veszélye hasonló  a bolti lopásokéhoz. Tehát hasonlóan alacsony lebukási kockázat mellett a poggyász leemelése a szalagról nagyobb nyereményt kell hogy produkáljon a riport szerint átlagosan. Átlagosan, de nem mindíg. Talán ezért nem olyan népszerű ez a bűncselekmény errefelé. Eddig.

Na megyek, mert vár a csomagom, sietek a szalaghoz nehogy ellopják….

És végül (jóval a szösszenet írása után)  még egy személyes élmény erről a témáról. A minap a kolléganőmmel utaztam és őt egy félreértés miatt az utolsó pillanatban leszállították a gépről. Megkért, hogy vigyem haza a csomagját, mert az fennmaradt a gépen. A leszállást követően vártam a csomagjára, de képem nem volt róla, csak leírásom. Elég kellemetlen érzés volt böngészni a csomagokat, két próbálkozás után találtam rá, de senki nem kérdezett meg miért nézegetem a poggyászok címkéit. Végül leemeltem kolléganőm bőröndjét és hazamentem. Bár nem bizonyíték, de illusztris példa arra, hogy milyen könnyű lenyúlni egy bőröndöt errefelé.

belt3.jpg

 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>