A Balatonboglári Félédes Merlot Tündérmeséje Kaliforniában – 1. rész

Már nem sok mindenen lepődök meg amit Amerikában látok, de akkor nagyon lesápadtam, amikor egy itteni barátunk egy tavalyi grill partira egy üveg Balatonboglári félédes (Semi Sweet) Merlot-val lepett meg. Mindez még nem lett volna olyan döbbenetes elvégre elvétve ugyan, de hozzá lehet jutni magyar borokhoz az USÁ-ban, ám amikor megemlítette, hogy a helyi Trader Joe’s boltban (Az ALDI itteni megfelelője) vette aznap és négy dollár kilencvenkilenc centért (kb. 1,100 Forint), na akkor elhatároztam, hogy utánajárok ennek a történetnek és megírom a magyar bor (mármint a fent nevezett bor) kaliforniai tündérmeséjét.

Közel egy tucatnyi kérdés villant át az agyamon az ajándék átnyújtásának pillanatában de választ egyikre sem tudtam adni abban a pillanatban.

1. Ki állítja elő a bort és hogy alakult ki ez az üzleti kapcsolat a magyar termelő és a Trader Joe´s között?

2. Miért éppen a félédes Merlot-ra esett a választás? Tényleg félédes, egyáltalán miért félédes?

3. Hogy lehet ilyen alacsony áron valami nyereséges a nyilvánvaló nagy távolság ellenére?

4. Egyáltalán ki ismeri itt a Balatonboglári (bor)márkanevet?

5. Ki veszi ezt a magyar bort főleg itt Kaliforniában a világ borainak egyik fellegvárában?

6. Mit gondolnak az amerikai borszakértők és átlag borfogyasztók erről a borról?

7. Ki örül vagy ki örülne ennek a történetnek?

8. Mit tud ez a félédes más borokhoz képest?

9. Egyáltalán milyen is ez a bor?

Nos ezek voltak azok a kérdések, ami miatt a húst odaégettem a partin a grillezés alatt. A kérdések csak gyűltek és gyűltek, én meg csak ott álltam válasz nélkül bambán nézve a szenesedő húsdarabokat.  Az egyikre választ kellett kapnom azonnal, így kinyitottam a bort, hogy ha mást nem is, de azt legalább megtudjam milyen ízű is ez a Balatonboglári félédes Merlot.

Mielőtt részletezem a választ erre és a többi kérdéseimre, előrebocsátom, hogy ugyan nagyon szeretem a bort és volt szerencsém hazai és külföldi csúcsborokat kóstolni, a borhoz nem értek. Bár talán többet tudok a borról mint egy átlagos borfogyasztó, azonban messze nem annyit, hogy kizárólag az én értékítéletemre hagyatkozzak. Ha valami szakmai kérdésre kell választ találni bor témában, akkor inkább barátaimhoz fordulok, akik közül kettőnek Magyarországon borászata is van. És végül, leszögezem, hogy írásommal nem célom a gyártó és forgalmazó semmilyen negatív vagy éppen pozitív színben való feltüntetése sem. Pusztán csak a kérdéseimre szerettem volna választ kapni. Mivel marketing területen dolgozom, valóban érdekel ez a kicsit már-már tündérmesének látszó történet.

Nos, akkor visszakanyarodva a történethez, az utolsó kérdésemre a választ azonnal megkaptam mert azon nyomban felbontottam az üveget. Nem bírtam várni az izgalomtól, hogy levegőzzön a bor, így lehet, hogy azért, lehet, hogy a nagy várakozás miatt de valahogy nem ájultam el az első kortytól. Mondjuk az igazat megvallva, jó félédes Merlot-ról sem hallottam még, ennek következtében nem tudtam hova tenni az ízét és ráadásul a színe is kicsit megkavart. Illata nem sok volt, ha volt is, inkább amolyan BB szőlőlére asszociáltam de lehet, hogy csak azért mert a színe is hasonló volt. Semmiképp sem volt tipikus sötét, mélybordó Merlot színű, inkább amolyan világosabb lila. Engem többnyire a több éves meggy befőtt színére emlékeztetett. Ha gonosz lennék azt mondanám, hogy az íze is inkább arra hasonlított, de nem vagyok az. Egy biztos, köze sem volt egyik korábbi (nem félédes) Merlot élményemhez pedig én kifejezetten szeretem a Merlot-t.

Később újrakóstolva szerintem kicsit gyümölcsös, kicsit mustra emlékeztető cseppet sem savas, könnyen iható egyszerű asztali bor benyomását kelti. Ha ilyen lett volna első tinédzserkori borélményem, talán nem kevertem volna össze akkor kólával és hamarabb megszeretem a bort. De negyvenen túl főleg, hogy már hozzászoktam a jobb borokhoz, az első pohár után a bor már kevésbé, a többi kérdésre adott válaszok viszont annál inkább érdekeltek. Hogy igazságosak legyünk, nem tudom mit vártam egy $4.99 bortól. Ahogy említettem, egy egyszerű, könnyen iható bor, ami barátomnak, aki a partira hozta a portékát viszont nagyon is bejött. Megkockáztatom hogy, aki nem szereti a testes borokat, valamint nincs nagy borismerete, annak ez a Balatonboglári Semi Sweet Merlot bor szerintem tetszeni fog. Főleg ennyi pénzért.

Merthogy Kaliforniában, helyi azaz kaliforniai “nevenincs” bort jóval 10 dollár alatt nem nagyon lehet kapni, 10 dolcsiért ki lehet fogni egy két jó bort errefelé, de 4-5 dollárért inkább USA-n kívüli borokból nagyobb a kínálat. De hogy megértsük ezt a tündérmesét, nézzünk meg egy-két érdekes adatot az amerikai borpiacról, mert igazán csak akkor látszik, hogy milyen hihetetlen ez a történet.

Ha hinni lehet a statisztikai adatoknak, akkor az USA a maga több mint évi 3 milliárd literével a világ legnagyobb borpiaca. Emellett a magyar piac a maga kicsit kevesebb mint 300 millió literével eltörpül, de szégyenkezni sincs okunk, mert az egy főre jutó borfogyasztásban sokkal előkelőbb helyen állunk mint a jenkik. (28 liter vs. 10 liter). Ezen a hihetetlen nagy amerikai borpiacon, mint minden más országban az asztali borok piaci szegmense a legnagyobb, több mint 80 százalék. Ezen belül a vörös részaránya a legnagyobb (47%) bár az egyedi borfajták között még így is egy fehér a Chardonnay a legkedveltebb, ami a kiskereskedelmi eladások 21%-ért felelős. Második a Cabernet Savignon (12%) és harmadik a Merlot (9%). Tehát az USA-ban csupán a Merlot bor piaca közel akkora, mint az egész magyar borpiac. Most már kezd világosodni a kép miért éppen Merlot. Hogy miért éppen félédes, azt nem tudom, de azt látom, hogy a Merlot amerikai piacából kihasítani akár egy töredéknyi szeletet, hihetetlen nagy gazdasági sikerrel járhat főleg egy magyar bortermelőnek.

De ki állítja elő és hogy alakult ki ez a kapcsolat? Mielőtt rátérnék erre a kérdéskörre, talán érdemes megnézni, hogy hol is árulják ezt a bort és milyen marketinggel. Ezt volt a legkönnyebb kideríteni, mert másnap, pár perc vezetés után máris a helyi Trader Joe´s üzletében folytattam kutatásomat. A TJ´s-ről annyit röviden (bővebben itt), hogy egy nagyon népszerű, de még csak főleg Kaliforniában jelenlevő, rendkívül gyorsan növekvő és igen népszerű főleg saját márkás termékeket áruló, valamivel több mint 400 bolttal bíró üzletlánc, melynek fő tulajdonosa nem más mint a német ALDI. A tipikus bolt alapterülete nem nagy, körülbelül akkora mint otthon az ALDI-é, viszont elég nagy részleget szentelnek a boroknak.

Mikor beléptem a boltba, kíváncsian vártam, hogy hol és miképp lesz a magyar bor prezentálva. Nem csalódtam, sőt meglepetésemre, bár nem szemmagasságban, de viszonylag előkelő helyen kapott helyet. (Lásd képet, alulról a második sorban.)

photo 3 (3)

Ami legjobban felvillanyozott az a bort hirdető kis tábla a sorban miszerint a Balatonboglári Semi Sweet Merlot nem csak egy átlagos bor a TJ´s palettáján, hanem exkluzív tehát máshol elméletileg az Egyesült Államokban nem is kapható.

photo 5

Hoppá! Na erre nem számítottam, meg arra sem, hogy már csak 4 üveggel maradt a boltban. Ez akkor vált feltűnővé, amikor a többi polcon lévő bor készletéhez viszonyítottam. Lehet, hogy egész egyszerűen csak alacsony a BB bor raktárkészlete. Nem tudom, viszont a többi borhoz képest valóban úgy tűnt, hogy a Balatonboglári félédes Merlot-t “elkapkodták”. Gyorsan vettem két üveggel, hogy majd összehasonlíthassam más borokkal, de erről majd később.

Ez az exkluzív felirat, valahogy nem hagyott nyugodni. (Egyedül az nyugtatott meg, hogy úgy tűnik a bor a grillezéshez jó választás volt, mert a felirat szerinti ajánlás is ezt javasolta: „pair with light grills”). Viccet félretéve tehát valószínű, hogy nem egy egyszeri üzleti kalandról, hanem egy jól átgondolt döntésről van itt szó a TJ´s részéről és talán már hosszú évek óta gyümölcsözik ez a kétoldalú kapcsolat. Na ezt kiderítendő három vonalon indultam el és mint mindig, most is kedvenc partnerem a gugli volt a leginformatívabb. Bár sikerült kapcsolatba lépni a bor magyar termelőjével (Garamvári St. Donatus Estate) valamint a Trader Joe´s-zal és tudtam is meg hasznos háttér információt tőlük (erről majd a további részekben), de mint mindig, most is a jó öreg gugli szolgáltatta a legbeszédesebb információkat. Lássuk mire jutottam az internetes kutatással.

Az első találat egy érdekes leírást eredményez a borról bár hozzáteszem ez a 2010-es bort mutatja be, ellentétben az én “zsákmányommal”, ami 2012-es évjáratú. Egyébként ez a hír már önmagában is sokat mond, ugyanis ez azt feltételezi, hogy amint ezt már korábban pedzegettem, itt egy régi kapcsolatról van szó a két üzleti partner között. És még mielőtt a szakmai értékelést olvasnánk, érdemes a címkére is egy pillantást vetni, mert az is alakult az évek során. Nos akkor tényleg jöjjön a szakmai értékelés a cheapwinefinder.com-tól.

New Picture (10)The 2010 St. Donatus Estate Balatonboglari Semi-Sweet Merlot is a Trader Joe’s ($5.49) exclusive. Balatonboglari is a resort town on a lake in western Hungary, which is right in the middle of one of Hungary’s leading wine districts. The Hungarians have been making wine for at least 1,500 years and they tend to like their red wine a little on the sweet side. This Merlot was aged for a time in oak barrels and has a relatively low alcohol content of 11.5%.

The color is a cherry red with orange highlights. The nose is a little musty, plum and cherry, along with damp cardboard box. This is not your typical Merlot, the label says Semi-Sweet, but in a juicy fresh fruit way, not in a sugary way. Not a complex wine and light to medium bodied. It starts off with jammy raspberry, with a little dark chocolate and then it transitions to a slightly astringent, medical taste, I know that sounds bad, but I think I kind of like it. There are no tannins to speak of and the acidity is low. The finish is the same as the body of the wine and does linger for a while.

The St Donatus Merlot is definitely not a wine made for the American palate, this is a wine that folks sitting around the table in Budapest drink on tuesday night. This is one of the wines that make me really appreciate Trader Joe’s, at most regular wine shops, the wines from eastern Europe are gathering dust on some shelf in the back of the store. Trader Joe’s sells the bottle for under 6 bucks and sells out their allotment every year. Hungarian Merlot may not be my new go-to wine, but I sure am glad I gave it a try.

Szerintem elég hű leírást ad a borról, de ne menjünk el a szakvélemény egy-két igen érdekes részlete mellett sem: “they tend to like their red wine a little on the sweet side”. Nem tudom, ezt az információt honnan szedte a cikk írója, de hogy nyomatékosítsa hozzá (nem) értését, még hozzá is teszi, hogy ilyen bort kedd esténként iszogatnak a magyarok Budapesten. Ne legyünk felháborodva, legalább annak örüljünk, hogy fővárosunk nevét eltalálta, ha már a többit nyilvánvalóan nem. Én a magam részéról legalábbis nem tudok nagy édes vörösborkultúráról Magyarországon, de az is lehet, hogy mióta nem élek otthon a mai fiatalság az X-faktort vagy a Való Világot már csak félédes Merlot elfogyasztása mellet tudja megnézni és élvezni.

Na mindegy lépjünk túl ezen a nyilvánvaló banális részleten. Számomra a másik meglepő megállapítás a szakvélemény még ugyanebben a mondatában található, miszerint ezt a bort – megint csak a cikk íróját idézve – nem az amerikaiak palettájához passzolva készítették. Ez számomra érdekes megjegyzés még akkor is ha az előbb részletezett okok miatt van is némi fenntartásom a cikk írójának hitelességét illetően. Nem vagyok borszakértő, és nincs emberöltő amerikai tapasztalatom, de talán ezzel a megjegyzésével egyetértek az elmúlt 9 év amerikaiakkal történő borozásaim tapasztalatára hagyatkozva. De akkor miért exkluzív a kínálat és valóban csak a tényleg alacsony ár a siker kulcsa? Nem hiszem. De erről, meg a többi kérdésre talált válaszokról majd a következő részben írok bővebben.

Klikk a következő részhez

 

 

Hozzászólások

  1. G.Ambrus mondta

    Nagyon jó írás de van benne egy téves fordítás.

    The St Donatus Merlot is definitely not a wine made for the American palate,

    annyit jelent, hogy ez a bor nem az amerikaiak ízlése szerint készült (palate = szájpadlás, átvitt értelemben szájíz, nem pedig paletta)

Visszakövetések

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>