A Balatonboglári Félédes Merlot Tündérmeséje Kaliforniában – 2. rész

Folytatás. Klikkelj ide az előző részhez

Mielőtt a korábban feltett kérdésekre a válaszokat szép sorban megadnám és az exkluzivitás potenciális okának fejtegetésére rátérnék, olvassunk még el egy-két amerikai szakmai véleményt a borról, nehogy szó érje a ház elejét, hogy csak egyet idéztünk. Hozzáteszem, hogy bár szeretnék én több borszakértő beszámolóját is megosztani erről a Balatonboglári Semi Sweet Merlot borról, de sajnos nincs nagyon mit. Alig létezik valamirevaló igazi szakmai elemzés erről a Hungarikumról. A második amit találtam 2008-ból már kevésbé beszédes, de azért érdemes átfutni rajta és megtudni, hogy mit is írt a winefortherestofusblogspot.com a 2005-ös évjáratról.

  •  Apple,Pear
  • Piquant
  • Coffee Blossom, Tea Rose
  • Spritzy
  • Chamois

Although we have not reviewed Hungarian wines yet, we have tasted several and found them all interesting. This particular wine had a predominately sweet, prickling sensation at the tip of the tongue. Also, a honey apple sauce opening leading to a baked cherry finish across a constant spritzy backdrop. It would potentially be an interesting replacement for those who like port with chocolate or even certain cigars.

Hát ez tényleg nem sokat mond, bár aki ismeri az amerikaiakat, az tudja értékelni és hova tenni a fent kétszer is használt  “interesting” szót. Engem személy szerint kicsit megkavart az értékelés utolsó mondata is.

A harmadik és egyben utolsó “szakmai” véleményt az idiotdrinkwine.blogspotról 2009-ből találtam a 2007-es évjáratú borról.

Semi-Sweet Hungarian Wine! I was assuming I would get some sort of meaty flavored drink that would require drinking from a bone chalice. (Un?)fortunately I found myself with a rather mellow, sweet wine.

Now, I’m a huge fan of Manishevitz – so please feel free to throw this rating out if you would rather take a sip from the Gefilte fish jar. Looks like a beautiful place to grow wine at least.

De most már elég a szakmai véleményekből, ha másért nem azért mert csak ennyit találtam. Ennél sokkal érdekesebb, hogy mit is gondolnak maguk a fogyasztók a borról, az amerikaiak, akik állítólag “nem ilyen ízű borokhoz szoktak”.

photo 5

Itt sem sok véleményt tudtam összegyűjteni az interneten, de azért többet mint a szakértői visszajelzésekből és azt kell, hogy mondjam, meglepődve olvastam őket. Jöjjenek hát az átlagfogyasztók véleményei a Balatonboglári Félédes Merlot-ról vágatlanul, ahogy találtam őket az interneten.

• “Great under $10 wine”

• “Semi sweet and strong taste.”

• “Light and fruity with a clean finish”

• “Super smooth, very elegant, fruit finish! Love this wine!”

• “Saint Donatus Baloton Boglari Merlot. Best $5 bottle of wine I’ve ever found.”

• “I love this wine. It’s not a typical merlot for sure, but if you are in the mood for something lighter and sweeter, it is pretty tasty.”

• “I agree, it’s definitely not a typical merlot. But a delicious change of pace if you want something sweeter, and especially good in the warm summertime!”

• “Amazing, perfectly semi sweet”

• “Exceptional smooth. Very soft, without being too sweet. A medium body, velvet texture”

• “Very smooth for the price”

• “Great chilled”

• “Slightly sweet and rich. Full bodied Hungarian wine from the Lake Balaton region in southeastern Hungary”

• “We had this with Jim and Barb. Everyone liked it”

Számomra ezek az átlagfogyasztói vélemények adják a legbiztosabb fogódzkodót és segítenek megmagyarázni mitől is tündérmese ez a Balatonboglári Semi Sweet Merlot történet itt Kaliforniában. Eddigi tapasztalatom és meggyőződésem, hogy Amerikában a szakma sokszor mondhat bármiről bármit, ha a fogyasztónak tetszik, egyedi és könnyen, ráadásul olcsón elérhető, akkor az sikerre van “ítélve” errefelé vagy legalábbis magyar léptékben mérve nagy bevételre számíthat minden területen nem csak a bor piacán. (Hogy mekkora profitot képes a gyártó és forgalmazó realizálni az egy megint más kérdés. Azzal én itt nem foglalkozok, mert nincsenek megfelelő adataim.)

De mit is mondanak ezek az átlagfogyasztók? Először is nem találkozunk negatív véleménnyel. Az igaz, hogy ettől még meglehet hogy amerikai fogyasztók ezrei kiábrándulva öntik ki a félédes Balatonboglári Semi Sweet Merlot-t az első pohár után, de erről a negatív élményről senki nem írt az internetes fórumokon. Pedig rossz véleményt ugyanolyan könnyű írni, mint jót.  Hangsúlyozom, ez nem jelenti azt hogy a bor mindenki számára OK, de az tény, hogy rossz véleményeket nem találunk az interneten a borról.

Ami engem ennél jobban izgat, az az hogy vajon milyen szempont alapján dönt az amerikai átlag borfogyasztó, hogy a bort egyáltalán kipróbálja a Trader Joe’s-ban. Mert valószínűleg nem a címkén található “Product of Hungary” felirat adja a kezdő lökést a termék polcról való leemeléséhez, ahogy ezt már egy korábbi írásban a magyar márkanév amerikai értékét kutatva fejtegettem. És valószínűleg a Balatonboglári márkanév sem cseng olyan jól az amerikai fülekben mint mondjuk a Beringer, Kenwood vagy a Joseph Phepls boroké. Valószínűleg…

De akkor miért veszik le a polcról éppen a Balatonboglári Semi Sweet Merlot-t? Pusztán találgatás a részemről, de szerintem a válasz erre a kérdésre a roppant alacsony ár. Egész egyszerűen ennyi pénzt még a legvékonyabb pénztárcájú “average Joe” is bátran meg mer kockáztatni. Csak hogy érzékeltessem a bor alacsony árát, ez az összeg ($4.99) az itteni minimálbér félórás összegével egyenlő. Vagy, hogy máshonnan közelítsem meg, a Starbucks kávézóban egy speciális kávé ára körülbelül ugyanennyibe kerül. Azaz ilyen alacsony árnál gyakorlatilag semmi vesztenivalója nincs a fogyasztónak. Megkockáztatom, (és talán ennek tudható be a sok jó visszajelzés is) hogy még a bor előállítója valamint forgalmazója is csak jól jöhet ki egy ilyen alacsony árú “lutri bor” eladásával. (Ez egyébként a klasszikus példája a “why not” fogyasztói motivációnak.) Ugyanis a vevőnek a borral szembeni elvárása – a rendkívül alacsony ár miatt – drámaian lecsökken az üveg felbontásakor. Méghozzá oly mértékben lecsökken, hogy az első kortynál valószínűleg több vásárlónak fog tetszeni a bor mint amennyinek nem. (“Very smooth … for the price“, ahogy az egyik fent említett Balatonboglári Semi Sweet Merlot borfogyasztó fogalmazott frappánsan.) Ez a vélemény szinte garantált, ha az első kóstolás, a fenti leírásokból kiolvashatóan még valami különleges, eddig nem tapasztalt borélményt is nyújt. Ha pedig így van, és még tetszett is a bor az átlag amerikainak, akkor legközelebb igen nagy lesz az esélye annak, hogy megint a Balatonboglári Semi Sweet Merlot-ért megy be a boltba. Így egy pillanat alatt ki is alakul a Balatonboglári Semi Sweet Merlot törzsvásárlói köre és ezzel együtt a kereslet a borra. (És talán megvan a magyarázat is a 4 palackra a polcon)

VIVINO BB

Nos ezután a szubjektív eszmefuttatás után megint nézzünk egy érdekes adatot ezúttal egy olyan helyről, ami talán ismerősebb lehet számos hazai borkedvelőnek. Mint minden dologra a borra is kitaláltak okos telefon applikációkat. Ezek közül ez egyik legnépszerűbb a vivino. Nem részletezem ezt az app.-et, elég annyit megjegyezni, hogy túl azon, hogy jópofa még hasznos is, ugyanis, a bor címkéjét bármilyen okos-telefonnal beszkennelve azonnal sok mindent meg lehet tudni a borról. Adatbázisukban több mint 1 millió borról tartanak nyilvántartást a világ minden tájáról. A vivino adatai szerint (bár ez folyamatosan frissül) eddig 140-en szkennelték be a Balatonboglári Semi Sweet Merlot bor címkéjét, 42-en értékelték a bort egy 1-től 5-ig terjedő skálán, aminek eredményeként 3.6 pontos átlagot kapott az értékelőktől, ami meglehetősen jónak mondható. Ezen értékelések alapján, a bor a 183 balatoni bor közül, amely a vivino adatbázisában megtalálható az előkelő tizenhetedik helyet foglalja el. A világ összes többi 1,199,794 általuk regisztrált bora közül pedig a BB Félédes Merlot a 222,358.-ik, ami hihetetlenül jól hangzik de valószínűleg csak azért mert a többi borhoz képest ez a bor viszonylag kevés, viszont az átlagnál sokkal jobb minősítést kapott eddig. (Halkan jegyzem meg, ha ezt az írást előbb publikálom, akkor a bor sokkal előbb “végzett volna” mind a hazai mind pedig a nemzetközi mezőnyben.)

Mindegy tehát, hogy miért és hogy alakult ki, a terméket ezek szerint az amerikai fogyasztók legalábbis eddig igenis szeretik, annak árát valószínűleg még jobban, és ráadásul még egy kicsit egyedi is a piacon ezzel a félédes gyümölcsös ízvilággal. Ezt a három dolgot egyszerre tudja a Balatonboglári Semi Sweet Merlot és ezt más nem kínálja, ezért fogy, megkockáztatom sikeres a maga mércéjével.

Már csak három kérdés maradt számomra nyitott. (1) Hogy alakult ki ez a kapcsolat, (2) mit is tud ez a bor a többi borhoz képest és (3) végül ki örül vagy örülne ennek a történetnek. Mindezeket a harmadik és egyben utolsó részben fejtem majd ki.

Klikkelj ide a folytatáshoz

 

Hozzászólások

Visszakövetések

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>