A Balatonboglári Félédes Merlot Tündérmeséje Kaliforniában – 3. rész

Folytatás. Klikkelj ide az előző részhez

De hogyan alakult ki ez az üzleti kapcsolat? Nos, erre a kérdésemre a Trader Joe´s nem válaszolt. Megkeresésemre, ők egy elég tipikus, már-már semmitmondó, amerikai választ küldtek e-mailben, bár őszintén megvallva nem is vártam ennél sokkal többet. Inkább csak reméltem. Bemásolom ide válaszukat, de inkább csak azért, hogy lássuk mennyire nem lehet megtudni belőle semmit. Sőt, a második mondat végét  olvasva az az érzésem támad, hogy egy már előre megszerkesztett sablon választ próbáltak kicsit átszabni, sikertelenül ugyanis én semmi mást nem kérdeztem, csak annyit hogy miért esett a választás éppen erre a borra és mit mondanak illetve gondolnak vásárlóik erről a borról.

Hello Prehry,

Thank you for contacting us with your very product inquiry. We are thrilled to hear that you are enjoying our Hungarian wine selection (our Balatonboglari Semi Sweet Red Wine). Our Buying Team does work hard to source our wide array of product from many different countries, and to appeal to our very broad customer base. However, unfortunately, we do not currently offer a product list specifically based upon the country of origin.

In addition, we have brand new products that are introduced every single week, and the product selection may also tend to vary somewhat by state and/or region. We will also be sure to share your comments and request for future consideration and perhaps this may be an option for us in the future. However, we also certainly invite you to perhaps stop by and see your local store Captain whenever you are shopping with us next for further assistance with possible product selections in your store.

 We do appreciate your inquiry, and we thank you for shopping with us at Trader Joe’s.

 Sincerely,

 Hazel

Trader Joe’s

Customer Relations

TraderJoes440

Mivel ezt elég karcsú válasznak tartottam, így gondoltam a magyarországi beszállítót, a bor készítőjét kérdezem majd meg. El tudom képzelni, amikor Balatonlellén a Garamvári pincészetben megkapták az e-mailemet Kaliforniából, melyben részleteztem szándékomat az írásról és egyúttal kértem egy rövid interjút az illetékes képviselőtől a Trader Joe’s áruházban kapható borukról. Meglepetésemre azonban Garamvári Vencel, a pincészet vezetője személyesen, meglehetősen hamar és roppant készségesen válaszolt az e-mailemre. Sajnos telefonon nem volt módunkban beszélni, de kérdéseimre e-mailben magadta válaszait, melyekből a következők derültek ki:

1. Az üzleti kapcsolat valóban évekre nyúlik vissza. Az elmúlt években, rajtuk keresztül Magyarország több borvidékéről 15-20 terméket exportáltak, illetve exportálnak az Egyesült Államokba, köztük sajátjaikat.

2. Importőrük segít a borok megfelelő elhelyezésében és pozicionálásában. A siker kulcsa a jó ár-értékarány, a kiszámítható minőség és ellátás évről évre.

3. Hogy miért éppen a Balatonboglári félédes Merlot a legkedveltebb boruk Amerikában, arra neki is nehéz volt válaszolni. Hadd idézzem itt Garamvári Vencelt szóról szóra:

Ezt a kérdést nehéz megválaszolni. Több oldalról és több szempontból is érdemes az értékelést számba venni. A legjelentősebb és legismertebb amerikai borvidékekről származó borok (Napa Valley, Sonoma Valley) ízvilága, – különösen ami a belső piacon forgalomba kerül – kedves, bársonyos, kerek! (Szinte minden bor tartalmaz néhány gramm maradék cukrot 3-9g). Mindez az időjárást és a terroárt jellemző feltételek és körülmények miatt alakul így. Valószínű, hogy ez a jellemző karakter és a belső fogyasztásban fellelhető édeskésebb igényeknek való megfelelés akarata (cola, ízesített üdítők) befolyásolta a bemutatásra ajánlott merlot karakterének kiválasztását. Ez a félédes Balatonboglári Merlot borászati szempontból igényes és nagy odafigyelést kívánó termék. A félédes kategória alsó határa, inkább félszáraz ízvilágot takar. A merlot szőlőből borvidékünkön jelentős hányad van. Nálunk pedig a legnagyobb területen művelt ültetvény. Ahhoz, hogy a megfelelő ízvilágot tudjuk palackba zárni, szőlőt túléretten kell szedni, nagy gondossággal feldolgozni, érlelni és palackozni. Borunk elsősorban mint fajta, mint Merlot nyerte el a vásárlók tetszését és nem mint Balatonboglári. Bár a Balatonboglári Állami gazdaság a belföldi piacon huszonöt évvel ezelőtt már szép sikereket tudhatott magáénak a BB márkanévvel, ezt nem tartották életbe és jelentősége elenyészett. A Balatonboglári megjelölést mint a borvidék nevét használjuk, ami a magyar bortörvény és az EU-s borleírásokban foglaltak szerint, kötelező elem. Lehet, hogy a merlot nem a leginkább “trendi” fajta az Államokban, de jellemzőit tekintve rendkívül figyelemre méltó. Jó talaj és éghajlati adottságokkal termesztve, az általa adott bor testes, rendkívül gazdag ízvilágú, bársonyos, fiatalon tele gyümölccsel, (cseresznye, meggy, egyéb piros bogyós gyümölcsökre emlékeztetve) túl érlelve – mélyvörös színnel, kerek savakkal, óriási lecsengéssel rendelkezik. Sorolhatnám tovább még a kedvező tulajdonságokat, de nem ez a cél. Természetesen az államokban kapható merlot mellett más ízvilágú, más karakterű ,száraz merlot is forgalmazunk. Termékeinket az USA- kívül Kanadában és az Európai Unió több államában is meg lehet találni. Minden második palack borunkat exportra értékesítjük. Nem vagyunk elbizakodottak és tudjuk, hogy egy családi vállalkozás nem lehet meghatározó exportőr egy olyan nagy piacon mint Észak-Amerika. Ugyanakkor jó érzés a Facebook-on és a vásárlói levelekben olvasni az elismerő véleményeket. A legnagyobb elismerés pedig, hogy a vásárlók itthon is de Amerikában is többedszerre leveszik a polcról a Balatonboglári Merlot. Ezzel tudjuk importőrünknek is meghálálni boraink érdekében tett fáradozását. Szakmai munkánkat itthon is elismerik, igaz nem kívánunk semmiféle visszhangot. Mint a honlapunkon látja 2006-ban elnyertük az Év Bortermelője és az Év Pincészete címet is. Szeretjük a Balatont, a Balatonboglári Borvidéket, a Somogyi dombokat, a szőlőt nevelő és a termést érlelő tavaszi, nyári és őszi napsütést. Szeretjük a szőlőt, a bort, szeretünk dolgozni. Elismerés a velünk dolgozó és munkánkat segítő szorgalmas embereknek. Ha minden évben újra megtaláljuk ezt, az nekünk elég elismerés.

Korrekt válaszok egy abszolút idegen megkeresésére. Köszönet érte utólag is.

1_600x800

A második kérdésemre, amivel azt szerettem volna megtudni, hogy vajon mit is tud ez a bor másik borokhoz képest, arra viszonylag hamar megkaptam a választ. A karácsonyi ünnepek alatt számos alkalommal gyűlt össze a kis kaliforniai magyar baráti társaság hol nálunk, hol pedig barátainknál így kiváló alkalom adódott arra, hogy a bort más is megkóstolja és összemérje másik borokkal objektíven, vak kóstolással. Először kisebb társaságban két másik 10 dolláros borral, majd szilveszterkor öt másikkal mértük össze a Balatonboglári félédes Merlot. (Ezek szintén többnyire alacsonyabb árfekvésű borok voltak, bár – szilveszterre való tekintettel – egy Magyarországról hozott 2009-es Merengő is becsúszott a többi mellé.)  Túl azon, hogy szerettem volna felmérni saját és baráti tapasztalatok útján a bort, arra is kíváncsi voltam, hogy valaki vajon be tudja-e vakon azonosítani a Balatonboglári félédes Merlot.

Nos, a vak kóstolás során csak a társaság néhány tagja tudta felismerni a félédes Merlot-t. Egyikük, mint ez később kiderült, ismerte, és törzsvásárlója is a bornak a helyi Trader Joe´s-ban. Hasonlóan a korábban említett amerikai fogyasztói véleményekhez, szinte senki nem illette negatív jelzővel a Balatonboglári Semi Sweet Merlot-t, sőt a társaság idősebb tagjainak még be is jött. (Csak halkan jegyzem meg, hogy a Merengő meglepetésemre nem aratott nagy sikert, sőt, azt szinte senki nem töltötte újra annyiszor mint a Balatonboglári Semi Sweet Merlot-t. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a véleményezők nem voltak borszakértők, köztük én sem, de hát hozott anyagból dolgozik a mester.) Végeredményben az egyedüli konklúzió, amit én ebből a tudományosnak vagy szakmainak semmiképpen nem nevezhető kísérletből levontam, hogy a bor semmivel sem jobb mint a többi hasonló árfekvésű bor, de nem is rosszabb és az átlag borfogyasztó (bár abból csak magyar volt jelen a kóstolásnál) többségének “bejön” ez a Balatonboglári Semi Sweet Merlot.

És végül essen szó arról, hogy ki örül, illetve örülne ennek a sikertörténetnek. Nyilvánvaló, hogy a Trader Joe´s meg van elégedve ezzel a kapcsolattal, mert különben valószínűleg nem újítanák meg az üzletet évről évre. És talán az is árulkodó, hogy exkluzivitást nyertek a bor amerikai forgalmazására. A másik nagy nyertes természetesen az amerikai átlagfogyasztó, mert jó áron jut viszonylag jó (legrosszabb esetben is átlagos), de legalább “egyedi” borhoz.

De mit szól ehhez a szakma? Hát ezt nem tudom, még arról sem vagyok meggyőződve, hogy ez a történet otthon széles körben ismert. Ez majd kiderül akkor, ha véletlenül, valaki ezt a blogbejegyzést a hazai szakmabeliek közül elolvassa. Mindenesetre kíváncsi lennék rá. Nem akarom megelőlegezni az otthoni véleményeket, nem is reszortom, de jó magyar szokáshoz híven mi inkább csak annak tudunk örülni, ha a szomszéd tehene megdöglik. Viszont ha ezen a sajnos elég szépen ápolt magyar tradíción túllépünk, akkor talán lesz majd valaki, aki ha mást nem is, a történet gazdasági sikerét észreveszi és értékeli. Én pusztán marketing szempontból emelem meg a kalapom ezelőtt a teljesítmény előtt, mert sejtem, hogy milyen rögös út vezetett addig, amíg valaki ezt a célt eléri egy magyar borral, egész pontosan ezzel a borral itt Amerikában és megint pontosan, itt Kaliforniában.

Portrait_of_the_Hungarian_Count_Agoston_Haraszthy

És nem utolsósorban ne feledkezzünk meg valakiről, egy általam nagyra tartott magyar-amerikai híresemberről, aki biztos nagyon örülne ennek a hírnek. Haraszthy Ágoston, a kaliforniai kereskedelmi jellegű szőlőtermelés és borkultúra megkérdőjelezhetetlen megalapítója, az amerikai borászat és szőlészet egyik úttörője, a Gróf (the count) valószínűleg büszkén és elégedetten venne tudomást arról, hogy a magyar bor végre – nagyobb mennyiségben – elérhető Kaliforniában.

Feltéve ha lehet még kapni, merthogy tegnap megnéztem a helyi Trader Joe´s-ban és teljesen elfogyott. Mondom én hogy népszerű, és mondom én hogy tündérmese!

Itt a vége fuss el véle…

www.prehryfarkas.hu

Ha tetszett ez a tündérmese és esetleg érdekel még más hasonló jellegű szösszenet is, akkor légyszíves lájkold a blog facebook oldalát: http://www.facebook.com/PrehryFarkas

Köszönettel, a Prérifarkas…

 

Hozzászólások

  1. mondta

    A Mandiner.boron kicsit megfuttatjuk a sztorit, ha nem gond. Annyi hozzáfűznivalóm van a dologhoz, hogy minimum zavaró, hogy sok helyen BB-borként szerepel a tétel, miközben Garamvári-borról van szó. Egyrészt Garamvári is leírja, hogy a BB mint márka nem egyenlő a balatonboglári borvidékkel, másrészt a felületes olvasóban az a tévképzet jelenhet meg, hogy itt egy BB-borról van szó, ami természetesen nem igaz. Ezt célszerű lenne mindhárom cikkben javítani. Egyébként gratulálok az oknyomozáshoz, csak így tovább!

    • Prérifarkas mondta

      Jogos észrevétel. A hiba már orvosolva mindhárom részben!
      Köszönet a visszajelzésért és a bátoritó szavakért, értékeljük!

Visszakövetések

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>