To LIKE or not to LIKE? Ez itt a kérdés, avagy ez első magyar lájk-kutatás eredményei (4.rész)

 Folytatás, az előző részhez kattints ide

Lightlájk Fiatalok

arc-03

Szociodemográfiai jellemzők

Folytassuk akkor az elemzést a harmadik legnagyobb (20%) szegmenssel a Lightlájk Fiatalokkal, vagy ahogy majd gyakran fogok rájuk röviden hivatkozni, az “LF“. Az első infografika alján feltüntetett szocidemográfiai adatokból azonnal kiderül miért használom a “fiatalok” jelzőt, ugyanis ebben a csoportban csak 30 évnél fiatalabb, többnyire nők (76%) és – valószínűleg az életkorból adódóan – elsősorban egyedülállók (71%) tartoznak. Közel azonos arányban vannak azonban a dolgozók (49%) és a tanulók (51%).

facebook_szegmensek_nagy_5

Facebook használat és attitűd

Akkor lássuk, hogy miként használják a LF a Facebookot. Pusztán a magas használati gyakoriságból arra is következtethetnénk, hogy ennél a csoportnál nagy Facebook hívekkel állunk szemben, azonban ez közel sem így van. Sőt, én még azt is megkockáztatom, hogy ezek a felhasználók nem igazán rajongói ennek a közösségi oldalnak. De akkor miért és mire használják ilyen gyakran?

facebook_szegmensek_nagy_6

Erre a második ínforgrafikán feltüntetett idézetekből nyerünk kiváló betekintést. Kiderül ugyanis, hogy a Facebooknak van sok nagyon praktikus oldala (is). Egyrészt nem kerül pénzbe, ami főleg tanulóknál fontos szempont. Másrészt könnyen lehet – elsősorban – csoportokban (groups) és üzenetekben (messenger) kommunikálni és információt cserélni rajta. Nincs szükség email-címekre sem. Amint létrejött egy csoport, azon belül egyetlen kattintással el lehet érni annak összes tagját, és ezt a praktikus idő- és pénzkímélő előnyt ez a pörgős fiatal generáció ki is használja. Annál is inkább, mert jelen pillanatban nem lézezik egy olyan másik alternatív közösségi oldal, ahol ennyien – másképpen fogalmazva mindenki, aki nekik számít – lennének. (És itt már talán az is igazolást nyer, hogy miért kezdett a Facebook kampányba a messenger funkció használatának népszerűsítésére éppen ezt a korosztályt megcélozva, ahogy ezt a második részben fejtegettem.)

Tehát a LF a Facebookot inkább hasznos és praktikus, a tanulást és a munkát, barátkozást elősegítő eszközként használják más egyéb funkciójával szemben. Ezt két adat is jól szemlélteti. Az egyik, hogy összevetve a többi 3 csoporttal, ők azok akik szerint, egy esetleges FB ínséges évben, a legnagyobb veszteség a kommunikáció lassulása lenne. A másik hasonlóan beszédes adat, hogy az ő számukra jelentene a legkevesebb szórakozásbeli veszteséget, ha a FB leállna egy évre. És ha jönne is egy ilyen “katasztrófa”, csinálnának  helyette megannyi más dolgot, melyek közül érdekes módon, megint csak a kommunikáció a leggyakrabban említett mellékcselekvés, azon belül is a személyes beszélgetés.

LIKE használat és attitűd

Hasonlóan a két korábbi csoporthoz, a Facebook használati gyakorisága és módja a LF-nál is nagyban befolyásolja lájkolási szokásaikat. Mivel a Facebookot különböző applikáción keresztül javarészt kommunikációra használják, ezért a lájk gombbal sem sűrűn találkoznak, de ha igen, akkor is inkább ritkán (76%) vagy egyáltalán nem (24%) használják.

Ennél a csoportnál a likehasználati gyakoriság egyértelmű, de a motiváció tekintetében szerintem ez a csoport nagyon nehezen érthető a szöveges, nyílt végű válaszok részletes tanulmányozása nélkül. Ezen válaszok elemzése után még mindig nem kristály tisztán, de a következőképpen látom ennek a csoportnak a LIKE-motivációit.

Meggyőződésem, hogy bármennyire is inkább az üzenet- és csoportfunkciókat használják, azért a Facebook bejelentkezések során, illetve üzenetek között gyorsan átfutnak hírfolyamaikon, és ha ott látnak valami lájkolásra alkalmas posztot, azt azért belájkolják, még ha ritkán is teszik ezt. A nagy kérdés, hogy mit is lájkolnak és miért teszik. Nos, az én sejtésem szerint, nagy részük “dob” vagy “letud” egy-két lájkot ismerőseinek, mondván hadd örüljenek neki. Ne felejtsük azt sem, hogy sokaknak közülük még szülei és közeli rokonai is rajta vannak a Facobookon, így néha ezek posztjaira emiatt is kell nekik egyet-egyet szórni. (Ez a szülői jelenlét, vagy inkább megfigyelés egyébként még talán magyarázatot is adhat egyeseknél arra, hogy miért nem lájkolnak olyan előszeretettel.) És végül, de nem utolsó sorban van mégy egy másik, számomra eddig még nem tapasztalt LIKE motiváció is egyes LF felhasználóknál, ez pedig a “lájkolok egyet, csak hogy lássák nem tűntem el teljesen a virtuális világból.

A fent említett megannyi motiváció lehet talán az oka annak is, hogy a lájkolás elmaradásának következményénél nagyon vegyes reakciókat vizionálnak ennek a szegmensnek a tagjai. A LF közül kerülnek ki az összes mintából a legtöbben azok is, akik szerint őket sem lájkolna ismerősük egy része. Megint csak spekuláció, de valószinű, hogy itt magukból indulnak ki és az ő ritkán elejtett, vagy odadobott lájkukról jól tudják, hogy ha ők is elhagynák azokat, mások is hasonlóképpen cselekednének, főleg, ha azok is Lightlike Fiatalok.  Bár messzemenő konzekvenciát nem kell levonni belőle, de érdekes az is, hogy ennek a csoportnak pár tagja válaszolt úgy egyedüliként, hogy még az életben is összevesznének, ha nem lájkolnának.  Szerintem ezek a szélsőségek főleg a lájkolás különböző indíttatásaiból erednek, mindenesetre érdekes lenne ezt a csoportot egy kicsit behatóbban kutatni az biztos.

Szoftlájk Otthonülők

arc-04

Szociodemográfiai jellemzők

Végül beszéljünk arról a csoportról, ami csak nagyon nehezen jött össze a klaszterezéssel. Ha még emlékszünk, ez az a csoport, ahol le kellett választanunk egy-két válaszadót, hogy valami hasonlóságot ki tudjunk hozni ebből a csoportból. Bár alakult a szegmens jellege, ahogy ez majd később kiderül, azért még mindig ez a legkevésbé karakteresebb a 4 közül. A jó hír, hogy ez egy olyan szegmenssel történt, ami a teljes minta csak 12%-át adja.

Ezt a csoportot, bizonyos szociodemográfiai jellemzők tekintetében, amolyan gyűjtőcsoportnak is fel lehet fogni, Az elnevezéssel is kicsit bajban voltam. Végül a Szoftlájk Otthonülők (röviden “SO“) nevet adtam, mert erre a csoportra jellemző a legjobban, hogy tagjai vagy háztartásbeli anyukák (52%), vagy munkanélküliek esetleg gazdaságilag inaktívak (48%).  Kor tekintetében meglehetősen heterogén a szegmens. Akad köztük 20 évnél fiatalabbak, de akadnak 40 évesek is.  Többségben vannak viszont a nők (72%) és a kapcsolatban élők (76%).

facebook_szegmensek_nagy_7

Facebook használat és attitűd

Nehéz ezt a nehezen összejött relatíve heterogén szegmenst jól elemezni. Talán nem is lehet a megannyi sokszor ellentmondó válaszok és véleményekből kifolyólag. Egy biztos viszont. Ez a csoport használja a legtöbbet a Facebookot, aminek valószinű magyarázata az, hogy többnyire otthon tartózkodnak, bár érdekes módon – és ellentétben a Lájkcunami Nagyikkal – nem döntően asztali gépről jelentkeznek be.

Csak találgatni lehet, de itt a háztartásbeliek talán csak akkor használják a Facebookot, amikor végre kis szabadidőhöz jutnak a gyereknevelés sűrű percei után vagy között. Akkor viszont belevetik magukat, hogy információhoz jussanak, kommunikáljanak és egy kicsit szórakozzanak is. A nyílt végű válaszokból pedig az köszön vissza, mintha bűntudatot is éreznének azért, hogy a Facebookon töltött értékes perceket akár másnak, így többek között gyerekeiknek is szentelhetnék. Az én olvasatomban, a Facebook ezeknek az anyáknak egy kiegészítő szórakozás, amolyan időt kitöltő pótcselekvés, semmint tudatos információs csatorna, vagy kommunikációs eszköz. Olyan, amit könnyen be lehet kapcsolni, de ugyanakkor ki is. A munkanélküliek tekintetében már nem merek ilyen találgatásokba bonyolódni, így ezt alcsoportot nem is elemzem.

facebook_szegmensek_nagy_8

LIKE használat és attitűd

A lájkhasználat értelmezésével megint kicsit bajban vagyok. A gyakoriság tekintetében a SO mutatnak némi hasonlóságot a Lightlike Fiatalokkal, bár azoknál szoftosabbak egy “hangyányit”. Ezért is kapták a Szoft jelzőt tőlem. Nehezíti még az elemzést az is, hogy ez a csoport nem nagyon adott értékelhető és elég mennyiségű egyéb választ, amiből lehetne valamire is következtetni.

Az egyedüli nagyon értékes adat ennél a csoportnál, hogy a négy csoport közül itt a legnagyobb azoknak az aránya, akik úgy érzik muszáj vagy illik rokonaik bejegyzéseit lájkolni. A lájkolás elmaradásának következményei sem olyan súlyosak ennél a klaszternél, bár viszonylag sokan ismerték be, hogy valószínűleg ismerőseik egy része vagy többsége sem lájkolná az ö posztjaikat.

Nos, ennyit a négy szegmens egyenkénti elemzéséről. A következő, és egyben befejező részben még utoljára röviden összehasonlítjuk és elemezzük a szegmenseket bizonyos hipotézisek és kérdések alapján, majd megismerkedünk egy un. lájkpuskával, melynek segítségével bárki könnyen megállapíthatja, hogy melyik szegnemestől érkezett a lájk az ő bejegyzéseire.

A folytatáshoz klikkelj ide.

 U.I.

Ha nem vagy rajta a Facebookon, vagy úgy érzed, hogy ciki lájkolni a blog Facebook oldalát van más módszer is követni a blogot. Alul, az írás alatt egy (ál)név és egy email megadásával pár másodperc alatt feliratkozhatsz, és így értesítést is kapsz majd az új bejegyzésekről, többek között a fent említett további részekről.

 

Visszakövetések

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>